تحلیل تکنیکال

نوشته شده توسط:تکنیکالیست تحلیل | ۰ دیدگاه

معرفي انواع روند در آموزش تحليل تكنيكال

يكي از مهمترين مباني آموزش تكنيكال بورس، آشنايي با روند يا همان جهت حركت بازار مي‌باشد. روند عبارت است از مجموعه تغييرات صعودي و نزولي قيمت (رالي‌ها و حفره‌ها) كه از آن‌ها در تحليل بازار بورس استفاده مي‌شود و شما مي توانيد براي تحليل سهم مورد نظر دوره تدريس تحليل تكنيكال مقدماتي را در سايت اينوست يار همراه با امكان پرسش و پاسخ ببينيد. تلاش براي حركت در جهت روند يكي از توصيه‌هاي عمومي بين فعالين بازار سرمايه مي‌باشد، وليكن بايد توجه داشت كه ماهيت بازار هيچ‌گاه به صورت مطلقا صعودي يا نزولي نبوه و همواره از حركت‌هايي به صورت زيگزاگ برخوردار است. روندها به صورت كلي به سه دسته تقسيم مي‌شوند:

روند صعودي

به مجموعه متوالي از تغييرات مثبت و منفي قيمت كه برآيند آن‌ها به صورت حركت صعودي باشد، روند صعودي مي‌گويند. مطابق شكل زير، در اين حركت معمولا هر سقف قيمتي بالاتر از سقف پيشين (اعداد سبز) و هر كف قيمتي نيز بالاتر از كف قيمتي پيش از خود (اعداد قرمز) قرار مي‌گيرد.

روند نزولي

به مجموعه متوالي از تغييرات مثبت و منفي قيمت كه برآيند آن‌ها به صورت حركت نزولي باشد، روند نزولي مي‌گويند. در اين حركت مطابق شكل زير، هر كف قيمتي پايين‌تر از كف پيشين (اعداد قرمز) و هر سقف قيمتي نيز پايين‌تر از سقف پيش از خود (اعداد سبز) قرار مي‌گيرد.

روند خنثي

هر زمان مجموعه تغييرات مثبت و منفي قيمت داراي برآيندي تقريبا برابر صفر بوده و نوسان قيمت صرفا در يك محدوده مشخص انجام شود، روند خنثي شكل مي‌گيرد. در اين حالت اصطلاحا مي‌گويند بازار بدون تصميم است.

سرمايه‌گذاري در بورس و خريد سهام در يك تعريف كلي مي‌بايست بر اساس سه رفتار ذكر شده در بازار انجام پذيرد به نحوي كه از روند صعودي به عنوان زمان توصيه شده براي خريد، روند نزولي به عنوان زمان توصيه شده براي فروش و روند خنثي به عنوان زمان عدم انجام معامله ياد مي‌گردد. نحوه تشخيص زمان مناسب براي انجام معامله در ادامه آموزش تكنيكال بورس ارائه خواهد شد. در تصاوير زير، سه نمودار واقعي از روند صعودي، روند نزولي و روند خنثي ارائه گرديده است.

روند نزولي كه هر بار كف قيمتي پايين‌تر از كف پيشين قرار مي‌گيرد.

روند صعودي كه هر بار سقف قيمتي بالاتر از سقف پيشين قرار مي‌گيرد.روند خنثي كه قيمت در محدوده مشخصي نوسان مي‌كند.

روندها همچنين از لحاظ بازه زماني به سه دسته تقسيم مي‌گردند:

  • روند بلند: روندهايي كه بيش از شش ماه به طول انجامند.
  • روند متوسط: روندهايي كه بين سه هفته تا شش ماه به طول انجامند.
  • روند كوتاه: روندهايي كه كمتر از سه هفته زمان ببرند.

بايد توجه داشت كه اين روندها مي‌توانند جزئي از يكديگر و بعضا در تقابل با هم باشند. به طور مثال ممكن است در مدت زمان برقراري يك روند بلند نزولي، روندهاي كوچك‌تر متوسط يا كوتاه به صورت صعودي نيز همانند شكل زير مشاهده شود. سرمايه‌گذاران در بازار بورس نيز از اين منظر به سه گروه تقسيم مي‌شوند كه در حالت‌هاي “كوتاه مدت”، “ميان مدت” و “بلند مدت” به انجام معامله مي‌پردازند.

سطوح مقاومت و حمايت در تحليل تكنيكال

در تحليل بازار بورس، به محدوده قيمتي كه تمايل به فروش بسيار زياد بوده و ميزان عرضه از جانب سهام‌داران بيشتر از تقاضا مي‌شود، سطح مقاومت مي‌گويند. از طرفي در حالت برعكس، هرگاه عوامل تاثيرگذار موجب افزايش تمايل به خريد در يك محدوده قيمتي شده و ميزان تقاضا از عرضه پيشي بگيرد، سطح حمايت تشكيل خواهد شد. استراتژي عمده سرمايه‌گذاران از جمله معامله‌گران بازار فاركس يا بورس اوراق بهادار مبتني بر خريد (Buy) در سطوح حمايت و فروش (Sell) در سطوح مقاومت مي‌باشد. شكل كلي اين سطوح و يك چارت واقعي با سطوح مشخص شده‌ي مقاومت و حمايت در تصاوير زير قابل مشاهده مي‌باشند.

مجددا خاطر نشان مي‌سازد كه روندهاي صعودي يا نزولي در يك نمودار با توجه به نحوه قرارگيري سطوح مقاومت و حمايت نسبت به يكديگر قابل تمايزند به طوري كه در روند صعودي، هر سطح مقاومت بالاتر از سطح مقاومت پيشين و در روند نزولي، هر سطح حمايت پايين‌تر از سطح حمايت پيشين قرار مي‌گيرد.

از موارد قابل توجه در آموزش تحليل تكنيكال بورس، درك رفتار نمودار بر اساس شكل‌گيري متناوب سطح مقاومت يا حمايت در همان سطح پيشين خود مي‌باشد. بدين منظور چنانچه يك سطح مقاومت به صورت تكراري در همان سطح قبلي خود ايجاد گردد، مي‌توان آن را نشانه‌اي از به انتها رسيدن روند صعودي و ورود احتمالي به روند نزولي دانست. همينطور در حالت مشابه، اگر سطوح حمايت مجددا در همان سطح پيشين ايجاد گردند، احتمالا نشانه‌اي از آغاز روند صعودي همانند شكل زير خواهد بود.

بايد توجه داشت كه سطوح مقاومت و حمايت قابل تبديل به يكديگر نيز مي‌باشند.  به عبارت ديگر، در صورتي كه قيمت سهم بتواند يك سطح مقاومت يا حمايت را شكسته و به حد كافي از آن عبور كند، ممكن است سطح مقاومت پيشين همانند شكل زير تبديل به سهم حمايت جديد گردد و يا بالعكس.

تصوير زير يك نمودار واقعي از نحوه نفوذ قيمت به يك سطح حمايت و تبديل آن به سطح مقاومت طي يك روند نزولي را نشان مي‌دهد.

تحليل تكنيكال سهام بايد با توجه به چند نكته مهم حين بررسي سطوح مقاومت و حمايت انجام گيرد:

  • اعتبار يك سطح مقاومت يا حمايت وابسته به مدت زماني است كه قيمت در آن محدوده متوقف مي‌گردد به طوري كه زمان طولاني‌تر نشانه اعتبار بيشتر آن سطح است.
  • علاوه بر مدت زمان، حجم معاملات انجام شده در محدوده يك سطح مقاومت يا حمايت نيز مهم است. هرچه عبور قيمت از يك سطح با حجم معاملات بيشتري انجام پذيرد، آن سطح اعتبار بيشتري خواهد داشت.
  • شكسته شدن يك سطح مقاومت يا حمايت زماني از اعتبار برخوردار است كه نمودار حداقل به ميزان 3% از آن عبور نمايد. اين حداقل در بازار بورس ايران معادل دو روز كاري تعريف شده است.

در تصوير زير مي‌توان سهام شركت مك‌دونالد را مشاهده كرد كه قيمت آن 4 مرتبه در سطحي يكسان با مقاومت مواجه شده است. براي درك بهتر و تشخيص اين سطوح مي‌توان سهم‌هاي تالار بورس تهران را نيز مورد مطالعه قرار داد.

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه